Béres Zoltán
Röviden

A magyar könnyűzenei ipar és a rádiós szakma egyik legérdekesebb színfoltja a kilencvenes évek közepétől egészen a kétezres évek közepéig. Ez idő alatt pedig zeneszerző, dalszövegíró, előadóművész, producer, rádiós műsorvezető, provokátor, DJ, celeb, de legalábbis mindenféleképpen egy megosztó médiaszemélyiség volt.

Hivatalos Tamás
Hivatalos Tamás
2018. december 9.

Béres Zoltán

Ez a QUEERLIFE.CO/ Retro Podcast első, pilóta epizódjának szöveges átirata.

Ehhez a témánkhoz egy kicsit bele kell néznünk, mi volt a kilencvenes években. Mert a kilencvenes évek elején minden olyan zavaros volt, de főleg a politika, — ugye a rendszerváltás.

Akkor még naivan hittek abban az emberek, hogy lehet rendes kormányunk. A szocialista diktatúra után jött is – ment is pár kormány. Na meg persze politikus is. Ők már-már celebként pózóltak az újságokban és a tévében, hiszen minden róluk szólt… csak pár példa, akikre biztosan emlékszünk: Antall-Boross, Horn, Kuncze, Orbán, Torgyán… De ez egyáltalán nem meglepő, hiszen a kilencvenes évek végéig országos kereskedelmi tévéink sem voltak. Sem az RTL Klub, sem pedig a TV2 nem volt még a kanyarban sem, így a politikán kívül talán a Szerencsekerék volt még téma.

Persze, amikor az RTL Klub elindult, akkor is csak ilyen furcsaságok mentek a kísérleti adásukban:

[soundbyte: RTL Klub híradó 1997-es főcímdal, majd az RTL Klub kísérleti adásának híradó részlete “A Matáv a sikertelen rádiótelefon-hívások után is számlát küld az előfizetőknek. A Matáv szerint az is beszélgetésnek számít, amikor a kiakpcsolt rádiótelefon helyett a központ válaszol, és az közli, hogy a hívott szám jelenleg nem elérhető.”, RTL Klub híradó 1997-es rövid VIS/jingle]

I kid you not. Ez tényleg így ment akkoriban. Persze teljesen más volt a helyzet, mint ma, hiszen website-ok és hírportálok helyett az emberek tévécsatornákat kényszerültek nézni, meg rádiót hallgattak. És valamilyen megmagyarázhatatlan oknál fogva a köztévére a már-már örökre bebetonozottnak látszó, a gagyiságával az 50+-os korosztályban irdatlanul hóditó pártnapkeltetét.

Ami abban a pillanatban repült a TV3-ra, amint jött az első Fidesz-kormány. Arra a TV3-ra, amit nem győzött a TV2 tulajdonosa kegyetlen pénzekért felvásárolni, hogy aztán a felét az RTL Klub tulajdonosának a tőzsdén eladva örökre bezárják azt. És bár ezek a témák önmagukban is megérnek egy-egy epizódot, ebben a részben most zenéről lesz szó. Illetve egy zenészről. Így már kicsit érthetőbb, hogy ebben a környezetben miért volt elege valakinek a belpolitikából már 1996-ra.

A magyar könnyűzenei ipar és a rádiós szakma egyik legérdekesebb színfoltja a kilencvenes évek közepétől egészen a kétezres évek közepéig. Ez idő alatt pedig zeneszerző, dalszövegíró, előadóművész, producer, rádiós műsorvezető, provokátor, DJ, celeb, de legalábbis mindenféleképpen egy megosztó médiaszemélyiség volt.

Ebben a részben Béres Zoltán a téma.

A pre-spotify és streaming éra trú arcai tudják, hogy a zenei paletta a legjobb jóindulattal sem volt sokszínűnek nevezhető. Vagy a német vagy az angol Euro Dance vonatra szállt fel egy banda. Bárhogy is döntöttek, mi jól meghallgatunk bármit, amit elénk vetettek.

A lényeg, hogy minden arról szóljon, hogy megy a bulika és a szerelmi életében senkinek nincs hiba. És persze, hogy a színpadon nagyon helyes lányok és/vagy fiúk tudjanak táncikálva tátogni, hiszen már akkor is a hakni volt az igazi deal.

Zoltán zenei karrierjének a kezdete maga a 4F Club.

Igen csak eredeti névválasztás, valószínűleg a rövidítés jelentésével akkoriban sem volt senki tisztában. A lényeg, hogy egyéjszakás kalandokat kerestek az URAK. Ebben a bandában a szokványos két fiú – egy lány felállásban szerepelt Béres Zoltán, Sallai János és Hajdu Szabina. Zoli zenét szerez és Jancsival közösen dalszöveget ír, amiből saját részeiket elrappelik az éppen aktuális —mindazonáltal előbb is említett— hakniban, míg Szabina a vizuális reprezentációért felelős biodíszletként helyezte fel a formáció fejére a koronát. De erről egy picit később.

4F Club
Lemezbörze | Béres Zoli, Hajdú Szabina, Sallai János

Bár 1995 és 1998 között csak két albumot adott ki a csapat, arról a kettőről a mai napig játszák a rádiók a slágereiket. Igazán híressé 1996-ban váltak, a Balatoni lázzal.

Ez volt a 97-es Total Dance-es föllépés. Vicces, hogy a közönségből több énekhang jött ki, mint Hajdu Szabinából ever. Khm.

Hogy igaz-e, hogy Szabina apukája a szürkegazdaság és a ContiCar határán mozgott-e és, hogy ő vásárolta volna-e be Szabinát a 4F Clubba, azt nem lehet tudni, minden esetre ilyen vagy ehhez hasonló pletykák rendre keringtek. Ami biztos, hogy első albumuk borítóján Szabina köszönetet mond az anyagi támogatásért apukájának. És ezt még az Irígy Hónaljmirigy is megénekelte (“eladja apuci a balatoni házat…”).

Ugyanezen az albumon még három nevet is felfedezhetünk a közreműködők között… Czerovszky Heni, Kozma Orsi és Keresztes Ildi. Bizony mindhárman énekeltek Szabina helyett. Illetve hát, Szabina helyett is… hiszen a kilencvenes évek magyar könnyűzenéjét nagyjából öt-hat bérénekesnő dalolta végig. Hiába: kispénz-kistotál.

Számomra egyébként pont ezért hihetetlen, hogy majdnem tíz évig maradt titok ez a csel. Csak, hogy mennyire belterjes és pindúrka kis piacról beszélünk: a 4F Club egyik videoklipjét az a Diramerján Artin rendezte, aki a G-Playben gengszerrapperkedett, aztán dalszöveget írt Nikának, írt pár Crystal dalt, de előtte még transzvesztitáknak írt dalszövegeket, amikhez a crystalos Kasza Tibi szerzett zenét.

Persze csak miután a Soho Partyból kiszállt. A Soho Party, amiben ugyanaz a Czerovszky Heni a hang, aki a Balatoni lázt énekli. Szóval mindenki ismert mindenkit, ráadásul Bonanzától Zoltán Erikáig kb. mindenkinek Mészáros Peti volt a hangmérnöke.

De vissza a 4F Clubhoz szóval 2007-ben kipakolták a táskát… a béréneklési szolgáltatáskát— Czerovszky Heni, Keresztes Ildikó valamint Kozma Orsi is bejelentette, hogy valójában ők adták a hangjukat a dalokhoz. Meg persze rengeteg más bandának is. Erre Zoltán a website-ján egy eléggé obszcén hangvételű közleményben reagált. Ebben Kozma Orsit borderline szindrómásnak nevezte, testi adottságait becsmérelte és azt állította, hogy 1996-ban nettó 300 000 forintot fizettek a bérdalnokoskodásért. A közlemény ma már nem elérhető. Valószínűleg indulat szülte.

beleteszel sok évet a fiatalságodból, sokszázezer forintot stúdióköltségben, előadod a saját részeidet, csak éppen női hangon nem tudsz énekelni, akkor azt valakire rá kell bíznod.
Internet Archive — bereszoo.com

A 4F Club sikerét egyébként sokan próbálták persze meglovagolni. Egyet érdemes azért megemlíteni: a méltatlanul ismeretlen MonteCARLO … érted, monte-KARLÓ … amiből a Carlo maga Karlovits Zsolt az Inflagrantiból. Az Őrült Party című dallal talán Zsolt, mint Daidalosz fia, Ikarosz túl közel repült a Naphoz és szárnyát vesztve zuhant a CD a kommunális hulladék gyűjtőedényébe. (Akkor még nem volt menő a riszájkling.)

A MonteCARLO majdnem tökéletesen emulálta a 4F Club-ot, ment az esztamolás, a csilingelős hangszín, úgynevezett GLOCKENSPIEL… a feeling… csak a gesztis szövegelés volt too much… meg a vokál. Meg hát persze, az sem mindegy, hogy ki a hangmérnök. Na persze, harag nem lett a produktumból, már csak a Karló és Zoli közötti barátság miatt sem. Ennek pedig később még lesz fontossága.

Zoli próbálkozott egyébként szólókarrierrel is, de maradjunk annyiban, hogy még egy Szulák Andis együttműködés sem adta el és saját elmondása alapján sem lett túl menő az az album. Fun fact, még a Romanticnak is rappelt. Producerként viszont segített a VSOP-nek a BOXban, és a Groovehouse-nak is szerzett dalt. Vagyis eladott. Egy emailjében azt írta nekem, hogy készült egy albumnyi dal, amit a B.P.M. nevű formáció égisze alatt adott volna ki, de mivel a szerzői jogdíjakból alig kapott bármit is a sikeres dalai után, így végül két dalt 2005 korül a Radio Deejay-n játszottak, a maradékból pedig Groovehouse lett.

Zoltán így aztán új fába vágja a fejszéjét. Rádiós karrierbe kezd a budapesti 96.4 Roxy Rádióban. Eleinte hétvégéken vezetett műsort, aztán hétközben délutánonként. Ez lett a Béres Zoo a délutáni show. A zoo a morning Zoo formátumból ered. Az egy eléggé provokatív – megbotránkoztató és csipkelődő amerikai reggeli rádiós műsor formátum. És mivel ezt mindenki kajálta akkoriban, így megkapta a reggeli sávot is. Itt pedig újra összeállt Sallai Jancsival, azaz Nyalakával és Hudák Anita valamit Let’s go tanárúrral közösen csinálták a reggeli műsort. Ez volt a Roxy fénykora. Itt olyan karakterek születtek, mint Sziszi a kígyó, aki időjárást próbált jelenteni több-kevesebb sikerrel vagy a Szabi duó, amiből az egyik Szabi Karlovits Zsolt volt… (ugye rémlik még a MONTECARLO?).

Aztán ott volt Forró Lehel, ami hát… eléggé homofóbnak hat manapság, de egyrészt 2003-ról beszélünk, másrészt pedig Zoo mindenkibe beleharapott, akin fogás volt. Hogy homofób, illeve szexista volt-e az nem kérdés. Legalábbis a felvett szerepe szerint. Szerepen kívül valószínűleg nem, legalábbis visszavonulása után már nem igazán vett elő hasonló témákat.

A Roxy után a 92.9 Radio Deejay-re költözött Zoo, ahol rádió 2006-os megszűnéséig délutáni műsort csináltak Nyalakával. Ezek után még a Balaton Rádión készítettek ébresztő műsort — szintén közösen, VakációZOO néven. Itt még feltűnt pár ismerős karakter, de Forró Lehel helyett — szerzői jogok miatt — “Picit” kapjuk, aki végülis Csonka András mélymeleg paródiája.

De aztán a Balaton Rádió is megszűnt. Zoltán így 2006 végén Ausztráliába, Cairnsbe költözött. Itt is rádiózott, a KISS FM-en volt mixműsora egy ideig. Itt egyébként még összehozott egy egész jó dalt Dj Surgeonnel, a Video Camera-t.

Ma már teljesen elzárkózott a közszerepléstől, még a nevét is megváltóztatta.

Ez az összeállítás nyilván nem teljes, ráadásul mai szemmel nézve is tényleg mélyeket harapott Zoo bárkibe, akit célba vett. Sok mindent lehet vitatni vele kapcsolatban, azt viszont nem, hogy hatalmas és ragaszkodó rajongói tábort tudhat magáénak Zoltán a mai napig. Rádióról rádióra követte őt a legtöbb rajongója, még akkor is évekig működött az általa felépített közösség, amikor már rég megszűnt az utolsó műsora is.

Bár a magyar médiapiacot teljesen újraosztotta a politika, ennek ellenére azért talán még mindig lenne hol, csak hát azóta sincs hasonlóan kreatív és legalább fele ennyire botrányos karakter a rádiózásban.

Zoli szerint egyébként a rádiózás már 2006 óta halott.

Megosztod. Reblogolod. Elcsiripeled.